Onze selectie

Piano Select vindt het belangrijk dat de basis van een instrument goed is. Wij selecteren enkel instrumenten die technisch in uitstekende conditie verkeren of door ons daarin opnieuw gebracht kunnen worden. Bij de selectie van instrumenten wordt gekeurd op de volgende zaken:

  • De zangbodem;
  • Het mechaniek;
  • Het klavier;
  • De besnaring, stempennen en stemblok;
  • De staat van het meubel.

Door de selectie arriveren piano’s over het algemeen in onze werkplaats in redelijk goede conditie. Met passie en plezier brengen wij deze instrumenten in een optimale staat. Het instrument kan weer door voor vele jaren speelplezier. Gereviseerde Yamaha’s en Kawai zijn in staat na werkzaamheden nieuwe piano’s van een vergelijkbare aankoopprijs te overtreffen.

Onze checklist

Wij hebben voor elk instrument een checklist met 34 standaard werkzaamheden en eisen waaraan het instrument moet voldoen. Tijdens de onderhouds- of revisiewerkzaamheden komen we vaak nog extra werkzaamheden tegen die bij dat specifieke instrument nodig zijn. Een aantal vaste werkzaamheden zijn:

  • Het instrument wordt vanbinnen grondig schoongemaakt. Ook enkele koperen, messing en stalen onderdelen die aanslag bevatten worden weer netjes opgepoetst. Eventuele aanslag wordt van de snaren verwijderd voor zover mogelijk;
  • Toetsen worden grondig schoongemaakt, huidvet verwijderd en indien nodig gepolijst. Verkleurde/beschadigde frontjes worden hersteld. Zwarte toetsen worden weer volledig zwart gemaakt. Beschadigd toetsbeleg (zowel wit als zwart) wordt vervangen;
  • Het koperwerk en pedalen worden gepoetst, het meubel wordt gepolijst en in de was gezet. Eventuele kleine beschadigingen worden voor zover mogelijk hersteld;
  • De balanspennen en voordrukstiften worden schoongemaakt, zodat de toetsen hier geen frictie ondervinden tijdens het scharnieren;
  • De vilten invoeringen in de toetsen moeten zorgen voor een soepel scharnierende toets. Als er te veel zijdelingse speling is worden de vilten invoeringen vervangen, bij vastzittende toetsen worden de invoeringen gekweld zodat de toetsen allemaal soepel scharnieren;
  • Bij piano’s wordt het kapselkoord gecontroleerd en indien nodig vervangen. Zeker Yamaha’s uit de periode 1970-1985 hebben vanuit de fabriek slechte kwaliteit kapselkoord gekregen. Bij deze piano’s wordt kapselkoord standaard vervangen;
  • Alle schroeven in het mechaniek worden nagelopen en vastgedraaid;
  • Hamerkoppen worden geschuurd en weer goed in model gebracht. Hierna worden de hamerkoppen gericht zodat ze op de juiste manier de snaren raken. Ook wordt er gecontroleerd op faseverschillen (deze ontstaan als de hamerkop niet alle 3 de snaren tegelijkertijd raakt);
  • Dempers en hamerkoppen worden streng gekeurd. Wij geven de voorkeur aan het originele mechaniek, met minimale slijtage. De conditie hiervan dient uitstekend te zijn. Bij twijfel zullen dempers of hamerkoppen worden vervangen. Ook de dempers worden gericht zodat ze op de juiste manier op de snaren vallen;
  • De asjes van de bovenhamer, onderhamer en opstoter moeten soepel scharnieren, en een beperkte mate van frictie (2-4 gram) ondervinden. Als deze meer frictie hebben, zal de toets zwaarder spelen en niet snel kunnen repeteren/ blijven hangen. Om dit op te lossen worden de asjes soms gesmeerd, maar in onze werkplaats vaker vervangen (verkernen) om het gewenste resultaat te krijgen. Smeren doen we voornamelijk bij onderhoudswerkzaamheden bij klanten thuis. Dit kost significant minder tijd, en brengt minder kosten voor de klant met zich mee;
  • Ook vilten en hertenleer bij de hamernoot of vanger moeten soms worden vervangen;
  • Rammelende of dode bassnaren worden verholpen of vervangen. Een paar keer per jaar hebben we een instrument waarbij we de volledige besnaring en stempennen vervangen en de zangbodem repareren/opnieuw lakken;
  • Het klavier moet recht liggen, alle toetsen op de juiste hoogte en een gelijkmatige diepgang hebben;
  • Bij vleugels moeten de opstoters net onder de brug liggen, en op de goede positie onder de roulette worden gezet. Ook de plaatsing van het klavierbed in de vleugel is te stellen. Een paar millimeter naar voren of achter kan een significant andere klank geven;
  • Alle veertjes in het mechaniek worden nagelopen;
  • Het mechaniek (ruststand hamers, piloten, afval, diepgang, vangers, halve gang, repetitieveer, dempers, pedalen, trekbandjes) wordt nauwkeurig afgeregeld volgens fabrieksnormen die aan nieuwe piano’s worden gesteld, en daarna grondig gecontroleerd en zo nodig bijgesteld;
  • De piano wordt gestemd, waarbij ook de stempennen goed gecontroleerd worden zodat deze de trekkracht van de snaren aan kunnen;
  • De hamerkoppen moeten voor een gelijkmatige klankbeleving zorgen. Klankverschillen in het instrument en klankkarakter worden door middel van intoneren (prikken in de hamerkop) naar de juiste balans gebracht;
  • Bijgeluiden en resonanties worden opgespoord en verholpen.

De relatieve luchtvochtigheid is erg belangrijk voor piano’s en vleugels. Bij wisselingen in luchtvochtigheid kunnen o.a. houten onderdelen krimpen en uitzetten. Hierdoor kan het voorkomen dat er na uitgevoerde werkzaamheden toch (bij ons in de showroom of bij een klant thuis) weer een toets klem loopt of een resonantie naar boven komt. Voordat een verkocht instrument op transport naar de klant gaat, lopen wij alle bovengenoemde punten nog eens grondig na. Een instrument zal bij u thuis ca. 4-6 weken nodig hebben om goed geacclimatiseerd te zijn. Mocht de stemming zijn verlopen, er een toets stroever scharnieren of een resonantie naar boven komen zullen wij dit uiteraard komen verhelpen. Dat is slechts een onderdeel van de service en garantie die u bij Piano Select kunt verwacht.

Menu
Chat openen