Genio Silent systeem piano

Silent piano

Uw akoestische pianogeluid uitzetten, en met behulp van een hoofdtelefoon verder spelen? Dat is mogelijk met een silent systeem! Met een silent piano speelt u zonder uw huisgenoten of buren te storen. Schakel het silent systeem uit en u speelt weer gewoon akoestisch. U vindt bij Piano Select de twee bekende “Silent systemen”: Yamaha Silent piano’s en Genio Silent systemen. Met meer of juist minder mogelijkheden, een betere speelaard of mooiere pianoklank. Aan u de keus!

In de showroom vindt u alles speelklaar opgesteld. Bezit u al een piano en wilt u hiervan een silent piano maken? Ook dat is mogelijk! Onder aan deze pagina kunt u informeren naar de mogelijkheden.

Yamaha Silent piano

Een Yamaha silent systeem kan alleen fabrieksaf worden ingebouwd. Inbouw achteraf is niet (legaal) mogelijk. (Het kan wel voorkomen dat u een Schimmel of Grotrian-Steinweg met een Yamaha Silent systeem tegenkomt, deze merken hebben ook een periode licenties gehad om dit systeem fabrieksaf in te bouwen)

Omdat het systeem gemaakt is voor Yamaha piano’s, komt de speelervaring en klankbeleving nauw overeen met de akoestische beleving van de piano. De piano is eenvoudig in de stille stand te zetten, door het middelste studiepedaal in te drukken en vast te zetten. Een muterail komt dan tussen de hamerkoppen en de snaren. De hamerkoppen kunnen de snaren niet meer bereiken, waardoor het akoestische geluid niet meer klinkt. Daarna kunt u de control unit aanzetten en hoort u het geluid via uw hoofdtelefoon.

Het Yamaha silent systeem werkt al sinds de eerste Silent piano’s (1993) met dezelfde techniek. Deze techniek is wel verbeterd en doorontwikkeld door de tijd heen. Elke toets heeft een lipje wat onder de toets vastgeniet is. Dit lipje zakt bij het indrukken door een rail heen waar sensoren inzitten die doorgeven welke toets, en hoe hard deze naar beneden komt. Die informatie wordt omgezet en doorgegeven aan de control unit, zodat u het pianogeluid op uw hoofdtelefoon hoort.

Yamaha Silent piano techniek
Yamaha Silent Piano

Modellen Yamaha Silent systeem

Omdat een Yamaha Silent systeem vanaf de fabriek wordt ingebouwd, is het type systeem afhankelijk van het bouwjaar van de piano. De meeste piano’s tussen 1993 en ca. 2005 zijn voorzien van een type systeem met enkel een pianogeluid, en draaiknoppen voor volume en galm. Een luxere uitvoering heeft ook nog midi uitgangen om midi informatie vanuit de piano naar een ander midi apparaat of laptop te sturen.

Jongere Yamaha Silent piano’s zijn voorzien van een SG, SH of SC systeem. Hierbij zijn meerdere klanken en effecten in te stellen, en zijn er meer mogelijkheden tot opnemen en verbinden met andere apparaten.

Genio Silent systeem

Naast het Yamaha Silent systeem, hebben wij ook Genio Silent systemen. De systemen van Genio zijn in te bouwen in elke piano die daarvoor de benodigde ruimte heeft. In alle Yamaha U serie piano’s, en vele gelijkwaardige piano’s is dit systeem eenvoudig te installeren. De piano is door middel van een hendel onder het klavier op de stille stand te zetten. Een muterail schuift dan tussen de hamerkoppen en snaren, waardoor het akoestische geluid wordt gestopt. U kunt de control unit aanzetten, en hoort de geluiden via uw hoofdtelefoon.

Piano Select heeft de Genio Silent systemen voornamelijk geselecteerd vanwege de grote rekenkracht en gesloten sensorrail. Hierdoor zullen er geen noten blijven hangen, of vertragingen optreden. Veel silent systemen hebben een open sensorrail, waarbij vuil en stof tussen de toetsen op de contactpunten van de elektronica kunnen vallen. Laat staan als er per ongeluk een glas met drinken over de pianotoetsen valt. Het systeem van Genio heeft een gesloten sensorrail. Dit zorgt ervoor dat de levensduur lang en storingsgevoeligheid laag is.

Onder de toetsen worden witte stickers geplakt. De sensorrail meet de afstand naar de stickers, om te bepalen welke toets en hoe hard deze wordt gespeeld. De informatie wordt doorgegeven aan de control unit en omgezet in geluiden.

Genio Silent systeem muterail
Genio Silent systeem sensorrail
Genio Essence Silent systeem
Genio Premium A Silent systeem

Modellen Genio Silent systeem

Wij voeren het Genio Essence Silent systeem, en Genio Premium A Silent systeem. Hardware (uitgezonderd van de control unit), geluiden en effecten zijn hetzelfde. De Premium heeft als voordeel dat het touchscreen scherm een stuk eenvoudiger te bedienen is. Daarnaast zitten er in de premium demo songs, kun je intern tot 4 sporen opnemen, en is er een mogelijkheid tot het opslaan van user presets. Ook het verbinden met een PC/laptop is eenvoudig door een simpele USB A kabel. De Essence heeft via een meegeleverde verloopkabel wel midi in en uitgangen. Daarmee is het systeem alsnog aan een PC/laptop te verbinden.

Het Genio Essence Silent systeem en Genio Premium Silent systeem hebben meerdere geluiden naast het pianogeluid. Ook zijn er effecten zoals galm en chorus in te stellen. De systemen zijn eenvoudig te kalibreren naar uw eigen aanslag. Ook is het verloop van zacht naar hard (velocity curve) aan te passen. Dit maakt het tot een betrouwbaar en gepersonaliseerd systeem.

Genio Silent inbouwen in uw huidige piano

Piano Select biedt ook de mogelijkheid om een Genio Silent systeem in uw huidige piano in te bouwen. Dit doen wij bij u thuis. Op die manier voorkomt u dat u uw piano een paar dagen kwijt bent, met bijbehorende hoge transportkosten. Door onze werkwijze hebben wij het Genio Silent systeem vaak al binnen 3 uur geïnstalleerd, afgeregeld en gekalibreerd! Dit alles netjes en zo strak mogelijk; we komen tijdens stem- en servicebeurten genoeg systemen tegen waarbij de kabels los hangen, of muterails niet goed afgeregeld zijn.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor een Genio Silent systeem in uw huidige piano? Alle Yamaha U series en vele vergelijkbare piano’s boven de 115cm zijn geen probleem. Neem hieronder contact op voor de mogelijkheden!

Genio Silent systeem sensorrail
Genio Silent systeem sensorrail
Genio Silent systeem bekabeling
Genio Silent systeem muterail

Informatie Genio Silent systeem

    Menu